forex trading logo

Εικόνα

κυπρος.jpg
Η σημασία των Τεχνολογιών Πληροφόρησης στην Εκπαίδευση

Από τη εμφάνιση των ηλεκτρονικών υπολογιστών και μετέπειτα παρακολουθούμε τη διεθνή βιβλιογραφία να μελετά τον τρόπο με τον οποίο μπορούν να εισαχθούν οι ΤΠΕ στην εκπαίδευση με απώτερο στόχο την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής και μαθησιακής διαδικασίας. Για αυτό το σκοπό έχουν κατασκευαστεί πολλά εκπαιδευτικά λογισμικά και αρκετές ηλεκτρονικές πλατφόρμες μάθησης.
Αρκεί όμως η τεχνολογία και το εκπαιδευτικό λογισμικό από μόνο του να προκαλέσουν οποιοδήποτε θετικό μαθησιακό αποτέλεσμα; Είναι ένα ερώτημα το οποίο έχει μόνο μία και κατηγορηματική απάντηση ΄΄όχι΄΄. Η μάθηση είναι μία διαδικασία αρκετά σύνθετη, που μεταξύ άλλων προϋποθέτει και τη δημιουργία κατάλληλων συνθηκών .
Κατάλληλες συνθήκες μάθησης θα πρέπει να δημιουργηθούν και στην περίπτωση των ΤΠΕ, και αυτός που θα τις δημιουργήσει θα είναι ο εκπαιδευτικός της τάξης. Ο εκπαιδευτικός είναι αυτός που θα ορίσει το διδακτικό πλαίσιο μέσα στο οποίο θα ενταχθεί η νέα τεχνολογία, αλλά και την παιδαγωγική χρήση αυτής. Αναδεικνύεται δηλαδή η σημασία του εκπαιδευτικού ως καθοριστικού παράγοντα για τη διαμόρφωση του πλαισίου αυτού. Φυσικά δεν χρειαζόταν η εμφάνιση των ΤΠΕ για να κατανοήσει κανείς ότι ουδεμία εκπαιδευτική πρόοδος ή καινοτομία είναι δυνατόν να συντελεστεί χωρίς τη διαμεσολάβηση ενός επαγγελματικά αναβαθμισμένου, μορφωμένου και έμπειρου δασκάλου, ο ρόλος του οποίου στην υπόθεση αυτή αναδεικνύεται περισσότερο από ποτέ πρωταγωνιστικός και κομβικός.
Οι ΤΠΕ δεν πρόκειται να κάνουν τη δουλειά του δασκάλου, ούτε μπορούν, ευτυχώς να τον υποκαταστήσουν. Η νέα εκπαιδευτική τεχνολογία παρέχει μόνο τα εργαλεία και τις δυνατότητες. Θα πάψει να είναι απλώς δυνατότητα και θα μετουσιωθεί σε μαθησιακό και αναπτυξιακό εργαλείο, μόνον με την παιδαγωγικά εμπνευσμένη εμπειρία και διαμεσολάβηση του εκπαιδευτικού. Είναι απαραίτητη λοιπόν η κατάλληλη επανεκπαίδευση και κατάρτιση όλων των δασκάλων προκειμένου να συνδυαστεί αποτελεσματικά η τεχνολογική και παιδαγωγική γνώση και εμπειρία. Πως μπορεί αυτό να επιτευχθεί; Μα φυσικά με τη συμμετοχή των εκπαιδευτικών σε κατάλληλα επιμορφωτικά προγράμματα και σεμινάρια που θα ανταποκρίνονται στις ιδιαίτερες ανάγκες τους και θα παρέχουν ευκαιρίες επιδίωξης υψηλών στόχων.
Όπως έλεγε και ο Kαζαντζάκης «το κέρδος του αληθινού δασκάλου είναι να προσπαθήσει να μάθει ό,τι μπορεί από τον μαθητή του, να μυριστεί κατά που τραβάει η νιότη και να πλευρίσει κατά εκεί και αυτός την ψυχή του». Η νιότη σήμερα «τραβά» προς την κοινωνία της πληροφόρησης εκεί πρέπει να «κοιτά» και ο δάσκαλος .
Πάμε όμως να δούμε ποια είναι τα πλεονεκτήματα της χρήσης ΤΠΕ στην εκπαίδευση σύμφωνα με την ελληνική αλλά και ξένη βιβλιογραφία. Τα πλεονεκτήματα εστιάζουν στην παροχή ευκαιριών σε όλους τους μαθητές να αναπτύξουν περισσότερες και υψηλότερου επιπέδου δεξιότητες γνωστικές και κοινωνικές, στη διερευνητική μάθηση προσαρμοσμένη στη ζωή, στη δημιουργία ανοιχτού και ελκυστικού εκπαιδευτικού περιβάλλοντος.
Συγκεκριμένα
? Μεγιστοποιούνται οι πληροφοριακές πηγές και συνεχώς αυξάνονται οι δυνατότητες για πρόσβαση σε πληροφορίες, γνώσεις και εμπειρίες.
? Οι μαθητές οδηγούνται ευκολότερα σε καταστάσεις προβληματισμού και επίλυσης προβλημάτων και γενικά σε νοητικές διεργασίες και δεξιότητες υψηλότερης τάξεως.
? Η χρήση Η/Υ βοηθά και στην εκμάθηση της γλώσσας.
? Οι μαθητές μαθαίνουν γρηγορότερα και ευκολότερα.
? Η διδασκαλία γίνεται μαθητοκεντρική.
? Βελτιώνεται το μαθησιακό περιβάλλον.
? Η τεχνολογία μπορεί να βοηθήσει μαθητές από μη ευνοημένα περιβάλλοντα να παρακολουθήσουν το σχολείο και να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους.
? Είναι δυνατή η διαφάνεια και το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία.
? Ενθαρρύνεται η διαθεματικότητα.
Παρά τη θετική συμβολή των ΤΠΕ στην εκπαίδευση δεν λείπουν και μερικές αρνητικοί παράμετροι που πρέπει να εξαλειφθούν. Η αλόγιστη χρήση του Η/Υ μπορεί να αποπροσανατολίσει τους μαθητές και να τους απομονώσει. Είναι αναγκαία λοιπόν, η παρακολούθηση του έργου και της προόδου των μαθητών και ο κριτικός έλεγχος των πληροφοριών.
Συμπερασματικά η διδασκαλία με τη χρήση Η/Υ αποτελεί μια από τις ποικίλες ενεργητικές μεθόδους μάθησης. . .

Συμμετοχή εκπαιδευτικών του σχολείου μας στο διαδικτυακό σεμινάριο "Αξιοποίηση Τεχνικών Ασύγχρονης και εξ αποστάσεως Διδασκαλίας μέσα από το Περιβάλλον Ηλεκτρονικής Μάθησης Moodle"
Το σεμινάριο έχει εξάμηνη διάρκεια και απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς δευτεροβάθμιας και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης όλων των ειδικοτήτων. Υλοποιείται με τη μεικτή (blended) μέθοδο επιμόρφωσης. Περιλαμβάνει 26 εβδομαδιαίες επιμορφωτικές ενότητες που υλοποιούνται από απόσταση με ηλεκτρονική μάθηση (e-learning) μέσω του συστήματος διαχείρισης μάθησης (ΣΔΜ) Moodle, σε συνδυασμό με 5 πρόσωπο με πρόσωπο εκπαιδευτικές συναντήσεις στην έδρα κάθε τμήματος επιμόρφωσης που υλοποιούνται σε σχολικά εργαστήρια.
Στόχος του σεμιναρίου είναι η γνωριμία και εξοικείωση των εκπαιδευτικών με μία πληθώρα εργαλείων των ΤΠΕ που είναι χρήσιμα για τη διδακτική πράξη. Απώτερη επιδίωξη του προγράμματος αποτελεί η ένταξη ορισμένων από τα διδασκόμενα εργαλεία ΤΠΕ στη διδακτική πράξη, σύμφωνα με τις ανάγκες και τα χαρακτηριστικά κάθε εκπαιδευτικού. Ταυτόχρονα, η απομυθοποίηση των ΤΠΕ και της δυσκολίας εφαρμογής τους, με παράλληλη τόνωση του αυτο-συναισθήματος και καταπολέμηση της πιθανής τεχνοφοβίας (αρνητικής στάσης) αρχάριων χρηστών.
Αξίες του σεμιναρίου αποτελούν:
? Η δωρεάν επιμόρφωση και υποστήριξη.
? Η ευελιξία.
? Η καταπολέμηση της πειρατείας λογισμικού και η διάδοση του δωρεάν λογισμικού και του Ελεύθερου Λογισμικού/Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΛ/ΛΑΚ).

Το περιεχόμενο του σεμιναρίου περιλαμβάνει:
? εκμάθηση δημιουργίας ηλεκτρονικού μαθήματος στο διαδίκτυο με το Moodle που να περιλαμβάνει ποικίλες μορφές εκπαιδευτικού υλικού, π.χ. κείμενο, αρχεία, συνδέσεις σε ιστοσελίδες κ.ά. και εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, π.χ. ομάδα συζήτησης, υποβολή εργασίας, κουίζ ερωτήσεων, εκπαιδευτικά παιχνίδια κ.ά.
? χρήση και αξιοποίηση ελεύθερου/δωρεάν λογισμικού για εφαρμογές όπως είναι η πλοήγηση στο Διαδίκτυο, επεξεργασία κειμένου, δημιουργία παρουσιάσεων, μετατροπή πολυμεσικών αρχείων, επεξεργασία ήχου, επεξεργασία εικόνας, δημιουργία κινουμένου σχεδίου, δημιουργία εκπαιδευτικού βίντεο, αξιοποίηση εκπαιδευτικού βίντεο από το Διαδίκτυο, συνεργατική συγγραφή εγγράφων googledoc, επικοινωνία voip
? δημιουργία και αξιοποίηση εργαλείων του Διαδικτύου, του Ιστού 2.0 και των υπηρεσιών του ΠΣΔ όπως είναι π.χ. το ιστολόγιο, το wiki, το ανέβασμα αρχείων ftp, η δημιουργία δικτυακών τόπων.
Το εκπαιδευτικό υλικό δημιουργήθηκε και επικαιροποιείται κάθε χρόνο από εθελοντές. Είναι δηλαδή είτε οι αρχικοί οργανωτές είτε παλιότεροι επιμορφούμενοι που λειτουργούν πλέον ως οργανωτές /επιμορφωτές/ βαθμολογητές Οι ασκήσεις των επιμορφούμενων διορθώνονται από τα μέλη του δικτύου. Οι πρόσωπο με πρόσωπο συναντήσεις υλοποιούνται από 1 ή περισσότερους επιμορφωτές προερχόμενους από την περιοχή υλοποίησης του τμήματος.

 


Με την υποστήριξη του Joomla!. Designed by: joomla themes  Valid XHTML and CSS.