Τελευταίες Δημοσιεύσεις
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βουλή
- Βράβευση Followgreen
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στη Βιβλιοθήκη και την Πινακοθήκη της Κορίνθου
- "ΑΠΛΩΝΩ ΕΥΤΥΧΙΑ-ΔΥΝΑΜΩΝΩ ΤΗ ΦΛΟΓΑ"
- Ευχές για Πάσχα 2024
- Δενδροφύτευση στα Πευκάκια
- Εκδρομή στο Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης στη Δημητσάνα
- "Ο μαχητής" , βιβλίο από τη Στ τάξη
- Δράση για την πρόληψη και αντιμετώπισηφαινομένων παραβατικής συμπεριφοράς
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Ελευσίνας
- Εκπαιδευτική επίσκεψη στο Intelligence-lab
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου
- Παγκόσμια ημέρα παιδικού βιβλίου
- Δωρεά από την PaperGraph
- Σχολική γιορτή για την 25η Μαρτίου
Προηγούμενα Έτη
Εικόνα

Χρήσιμα Links
Καινοτομία και αριστεία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση |
Θεώνη Γ. Μαυροματίδου Innovation in education may be in the form of an educational pedagogical innovation or of an administrative organizational innovation, as far as the school climate and the human relationships are concerned. In each case it promotes new ideas for improving the services in terms of teaching aids and materials, teaching methods, pedagogical relationships and the change of mentality. When implementing innovative programs the trend is towards teaching practices of an 'invisible type' with increased student rights, school-community connection and a curriculum which moves toward the multidisciplinary knowledge and the education in width. Περίληψη Καινοτομία & Αριστεία στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση «Είναι μια διαδικασία λήψης αποφάσεων, κατά την οποία τα στελέχη ενός οργανισμού αποφασίζουν να υιοθετήσουν μια διαδικασία, μια οργάνωση ή δομή, ένα προϊόν, ένα πρόγραμμα, μια αγορά ή ένα σύστημα, που είναι καινούριο (νέο) για το συγκεκριμένο οργανισμό» «Είναι μια διαδικασία αλλαγής ορισμένων στοιχείων του οργανισμού, η οποία υλοποιείται με πρωτοβουλία των μελών του και στοχεύει στην αντιμετώπιση προβληματικών καταστάσεων που συνδέονται άμεσα με την αποστολή και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του.» Εννοιολογικός προσδιορισμός της «καινοτομίας» στο πλαίσιο της σχολικής μονάδας ? Εκπαιδευτική-παιδαγωγική καινοτομία Η εκπαιδευτική καινοτομία εστιάζεται σε 3 διαστάσεις ? Στην εφαρμογή νέων διδακτικών προσεγγίσεων Σχολείο & Οικονομία ? Επιτυχημένοι οργανισμοί είναι αυτοί που είναι σε θέση να δημιουργήσουν για τους εργαζομένους ? Δεδομένη η ικανότητα του σύγχρονου ανθρώπου να επεκτείνει, να εμπλουτίζει και να βελτιώνει διαρκώς τις γνώσεις του ? Με ποια είδη γνώσης εφοδιάζει τους μαθητές το σχολείο σήμερα Οικονομία της γνώσης & εκπαιδευτικό σύστημα Η οικονομία της γνώσης χρειάζεται ένα εκπαιδευτικό σύστημα Τυπολογία της εκπαιδευτικής καινοτομίας Ως προς: Παράγοντες που επηρεάζουν την εφαρμογή καινοτομιών ? Η εφαρμογή λαμβάνει χώρα όταν γίνεται πράξη μια νέα ιδέα, ένα νέο πρόγραμμα, μια νέα δράση ? Μπορεί να επιβάλλεται ή εθελοντικά να προωθείται ? Μπορεί να είναι ραγδαία ή εξελικτική ? Από «επί χάρτου» γίνεται μια δυναμική διαδικασία μάθησης Παράγοντες που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της αλλαγής ? Προτεραιότητα/ανάγκη (RDD model), όχι μόνο εάν υπάρχει, αλλά και πόσο σημαντική είναι ? Διαύγεια (τι γίνεται με τις πολύπλοκες αλλαγές;) ? Συνθετότητα (τις απλές αλλαγές εύκολα τις διεκπεραιώνεις, αλλά δεν κάνουν τη διαφορά) ? Ποιότητα Παράγοντες που σχετίζονται με τοπικούς παράγοντες ? Περιοχή του σχολείου (χρειάζεται ένας βαθμός συγκεντρωτισμού) ? Σχολικά συμβούλια και κοινότητα (π.χ. αγροτική κοινότητα) ? Διευθυντής (ενεργός εμπλοκή, υποστήριξη) ? Εκπαιδευτικοί (προσανατολισμένοι στην αλλαγή) Εξωτερικοί παράγοντες ? Υπουργείο Παιδείας ? Ανάγκες επαρχίας ? Κοινωνικές ανάγκες ? Φορείς που διαμορφώνουν εκπαιδευτική πολιτική Παράγοντες που επηρεάζουν την μονιμότητα/εγκαθίδρυση ? Υποστήριξη ? Πόροι ? Αλλαγή πεποιθήσεων/στάσεων ? Σε ποιον ανήκει η αλλαγή; Βασικές Κατηγορίες γνώσης απαραίτητες για τη Διαχείριση της καινοτομίας από τη σχολική ηγεσία ? Γνώση αναφορικά με τα ανθρώπινα συστήματα κινήτρων ? Σχήματα ανταμοιβών ? Γνώση του εσωτερικού & εξωτερικού περιβάλλοντος του οργανισμού ? Διοικητικά στυλ ? Προσωπικό διοικητικό στυλ ? Διαδικασία λήψης αποφάσεων ? Επικοινωνία ? Διαχείριση συγκρούσεων ? Διαδικασία της αλλαγής ? Καθοδήγηση & παροχή συμβουλών ? Επιμορφωτική & εκπαιδευτική θεωρία ? Διαδικασία εκπαίδευσης Ικανότητες για τη διαχείριση αλλαγής ++++ Απαραίτητα γνωρίσματα προσωπικότητας στη διαχείριση αλλαγής ? Συναίσθηση ηθικού καθήκοντος Οργανωτικές Συνθήκες που ευνοούν στην αλλαγή Τι είναι ο Θεσμός της «Αριστείας & καινοτομίας στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση»; Είναι μία Δράση που θέσπισε το 2010 το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, Πολιτισμού και Αθλητισμού. Στόχος της είναι η αξιοποίηση της καινοτομίας και της δημιουργικότητας που αναπτύσσεται στα σχολεία, ως βάση για τον εμπλουτισμό και την ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού έργου μέσα από την επιβράβευση και την δημόσια ανάδειξη «βέλτιστων πρακτικών» της μαθησιακής διαδικασίας. Πιο συγκεκριμένα: Η δράση αποτελεί μία πρωτοβουλία που επιχειρεί να ανοίξει το δρόμο σε ένα σχολείο που επιδιώκει τη συνεχή βελτίωση, την αλλαγή, την πολυμορφία καθώς και σε μηχανισμούς συνεχούς ανατροφοδότησης και υποστήριξης της επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών. Εφαρμογή Καινοτομίας στην Εκπαίδευση Το πρόγραμμα της Αριστείας & Καινοτομίας στην Εκπαίδευση βρήκε εφαρμογή μέσω του προγράμματος «ΔΑΦΝΗ III» που πραγματοποιήθηκε στο 1ο Δημοτικό Σχολείο Δερύνειας κατά τον Απρίλιο του 2012 από την Εκπαιδευτικό Χριστίνα Κναή & Διδάσκουσα τη Δρ. Παρασκευή Χατζηπαναγιώτου. Malosorbus florentina (Zuccagni) Browicz Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίων Θεοδώρων φιλοξενεί το αυτοφυές, σπάνιο και υπό εξαφάνιση φυτό μαλισόπρους- Malisobrus Alorentina( Zuccagni Browicz), σε συνεργασία με την κυρία Κατερίνα Μπινιάρη, Επίκουρη Καθηγήτρια του εργαστηρίου Αμπελουργίας του Γεωπονικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και τη κυρία Μαρία Παπαφωτίου, διευθύντρια Εργαστηρίου Ανθοκομίας και Αρχιτεκτονικής Τοπίου του Τμήματος Επιστήμης Φυσικής Παραγωγής. Το 1ο Δημοτικό Σχολείο Αγίων Θεοδώρων έχει ξεκινήσει προσπάθειες ώστε να γίνει διατηρητής του φυτού και να το αναπαράγει στο χώρο του Το xMalosorbus florentina Zucc (Rosaceae) είναι ένα σπάνιο και απειλούμενο αυτοφυές είδος της Ελλάδας του οποίου οι μεγλύτεροι πληθυσμοί κάηκαν από τις καταστροφικές πυρκαγιές του 2007 , ενώ η φυσική τους αναβλάστηση παρεμποδίστηκε από την επίμονη βόσκηση . Για την διάσωση του είδους προτείνεται η μέθοδος του μικροπολλαπλασιασμού , η οποία έχει χρησιμοποιηθεί εκτεταμένα τα τελευταία χρόνια στον γρήγορο πολλαπλασιασμό πολλών απειλούμενων ειδών. ? X Malosorbus florentina (Zuccagni) Browicz Σε συνέχιση αυτής της δράσης, το σχολείο πρόκειται να συνεργαστεί με την Τράπεζα Γενετικού Υλικού. ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΡΑΠΕΖΑ ΓΕΝΕΤΙΚΟΥ ΥΛΙΚΟΥ H Δημιουργία της Τράπεζας Φυτικού Γενετικού Υλικού Η τράπεζα Γενετικού Υλικού (ΤΓΥ) της χώρας ιδρύθηκε το 1981 ως τμήμα του κέντρου Γεωργικής Ερευνας Μακεδονίας Θράκης και άνηκε τότε στη Διεύθυνση έρευνας του Υπουργείου Γεωργίας. Από το 1992 ανήκει στο ΕΘΙΑΓΕ και οι εγκαταστάσεις της βρίσκονται στην περιοχή της Θέρμης Θεσσαλονίκης. Δραστηρίοτητες της ΤΓΥ Στο πλαίσιο της αρμοδιότητας και της ευθύνης της, η ΤΓΥ έχει οργανώσει από το 1981 μέχρι σήμερα σημαντικό αριθμό εξερευνητικών αποστολών σε ολόκληρη σχεδόν την ελληνική επικράτεια για την επισήμανση και συλλογή απειλούμενου γενετικού υλικού, την καταγραφή της γεωργικής βιοποικιλότητας την εκτίμηση του βαθμού γενετικής διάβρωσης δηλαδή του βαθμού εξαφάνισης των σπάνιων παραδοσιακών ελληνικών ποικιλιών καθώς και την επισήμανση περιοχών για την προστασία των φυτικών γενετικών πόρων τόσο επί του τόπου (in situ) δηλαδή στο φυσικό τους περιβάλλον όσο και στον αγρό (on farm ) για τις απειλούμενες παραδοσιακές ποικιλίες. Έχουν επισημανθεί περιοχές με μεγαλο γενετικό πλούτο των παραπάνω κατηγοριών και έχουν γίνει εισηγήσεις για την εκπόνηση προγραμμάτων προστασίας τους Η τράπεζα Γενετικού Υλικού διατηρεί σήμερα εκτός τόπου δηλαδή μακρυά από το φυσικό τους περιβάλλον περίπου 10.500 εντόπιες ποικιλίες και άγρια συγγενή είδη. Το μεγαλύτερο ποσοστό αυτών των ποικιλιών διατηρείται με μορφή σπόρων σε ψυκτικούς θαλάμους μακρόχρονης διατήρησης. Επιπλέον διαθέτει με τη μορφή κλωνικού υλικού και μια πλούσια συλλογή 300 περίπου ποικιλιών αμπέλου πολλές από τις οποίες είναι σπάνιες γηγενείς ποικιλίες και αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της τοπικής παράδοσης (τοπικοί οίνοι, παραδοσιακά ηδύποτα κτλ). Εκτός από τη διάσωση και διατήρηση των απειλούμενων παραδοσιακών ποικιλιών σημαντικό μέρος των δραστηριοτήτων της ΤΓΥ αποτελεί και η μελέτη των χαρακτηριστικών τους και η αξιοποίηση τους στη γενετική βελτίωση για δημιουργία νέων ποικιλιών οι οποίες θα είναι προσαρμοσμένες για μια περιβαλλοντικά φιλική γεωργία (μεγαλύτερη φυσική αντοχή σε ασθένειες, λιγότερες απαιτήσεις σε εισροές καλύτερη ποιότητα κλπ) και οι οποίες θα ήταν δυνατό να χρησιμοποιηθούν σε οικολογικές καλλιέργειες. Οι πληροφορίες που συλλέγονται για όλο το γενετικό υλικό της χώρας καταχωρούνται σε ηλεκτρονική βάση δεδομένων που διατηρεί η ΤΓΥ. Η βάση αυτή αποτελεί την πηγή πληροφοριών για παροχή στοιχείων σε διαφόρους συνεργαζόμενους διεθνείς φορείς (FAO,CBD,EE κτλ.) για τη δημουργία ανάλογων παγκόσμιων βάσεων δεδομένων καθώς και σε εθνικά και διεθνή επιστημονικά ιδρύματα που αξιοποιούν το πολύτιμο αυτό φυτικό γενετικό υλικό στη βελτίωση. Η ΤΓΥ συμμετέχει σε πλήθος προγραμμάτων διεθνούς διακρατικής συνεργασίας καθώς και σε προγράμματα και ομάδες εργασίας του Ευρωπαϊκού Προγράμματος Συνεργασίας επί των Φυτογενετικών πόρων (European Cooperative program for plant genetic resources ECP/GR) που αποτελεί πλατφόρμα συνεργασίας όλων των Ευρωπαϊκών χωρών. Η περιφερειακή αυτή συνεργασία πέραν της καθαρά επιστημονικής και πολιτικής σημασίας της συμβάλλει μέσω των ανταλλαγών γενετικού υλικού και στον εμπλουτισμό των γενετικών αποθεμάτων της χώρας που αποτελούν σταδιακά στρατηγική αξία για τη γεωργία όλων των χωρών. Θα ενημερωθούμε για το ποια από τα φυτά που ενδημούν κλιματολογικά στην περιοχή μας, είναι υπό εξαφάνιση. Κατόπιν θα συνεργαστούμε με την κυρία Μπινιάρη Κατερίνα ώστε να συλλέξουμε αυτούς τους σπόρους από την περιοχή μας ( η συλλογή θα γίνει από τάξη που εκπονεί περιβαλλοντικό πρόγραμμα) με σκοπό να φιλοξενηθούν και να αναπαραχθούν στο ανθοκήπιο του σχολείου. |